Blog » Avonturen van een 'parttime' MH-er: chasinghoran

Deze blogpost is geschreven door: chasinghoran in samenwerking met HolyCow

Avonturen van een 'parttime' MH-er: chasinghoran
Heyhoi!
Mijn naam is Chase, op MH misschien beter bekend als chasinghoran. Mensen hebben mij vast wel eens voorbij zien komen als moderator op het forum of in de Discord, of gewoon als speler natuurlijk.

Sinds het kerstevent van 2022 ben ik op het forum herkenbaar aan het treintje op mijn avatar. Ik werk namelijk als treinmachinist bij de Nederlandse Spoorwegen!
Vanuit de cabine zie ik de meest mooie, leuke of grappige dingen. Zo is een zonsopkomst in de winter, als er nog een laagje mist boven de weilanden hangt, echt prachtig om te zien. In de avonddiensten kan ik echter enorm genieten van een mooie zonsondergang, maar ook op een zonnige dag over de Veluwe rijden voelt stiekem als een cadeautje van de baas. Kortom, het uitzicht is fantastisch!


Foto's uit eigen archief © chasinghoran

Wat ikzelf ook superleuk vind, zijn de gezinnen met kleine kinderen die je onderweg ziet. Soms op een wandelpad naast het spoor, soms wachtend bij een overweg en soms gewoon op het perron. Naar kinderen (of eigenlijk meestal hun nog veel enthousiaster zwaaiende ouders) zwaai ik altijd terug. Hun blije gezichtje nadat ze merken dat jij naar hun zwaait, is iets wat mij nooit gaat vervelen. Als ik op een station sta waar de trein omkeert, nodig ik de kinderen ook nog wel eens uit om een kijkje te komen nemen in mijn cabine.

Wat ik ook erg fijn vind, is de afwisseling. Geen enkele dienst is hetzelfde. De ene dag ga je naar Groningen en Den Haag, de andere dag ben je in Amsterdam, Utrecht en Nijmegen. Maar niet alleen de trajecten verschillen, ook het soort diensten. We hebben namelijk niet alleen maar diensten dat we de hele dag door het land rijden, maar we hebben ook hebben rangeerdiensten. Hierin splitsen of combineren we treinen, en soms wassen we de treinen ook. Natuurlijk doen we dat niet met een emmertje sop en een spons, maar hiervoor hebben we een heuse wasinstallatie. Eigenlijk is die vergelijkbaar met een wasstraat voor auto's, alleen dan natuurlijk een flink stuk groter.


Een kijkje in de wasstraat.
Foto's uit eigen archief © chasinghoran


Het meeste wassen gebeurt in de nacht, want dan zijn de treinen niet nodig om reizigers mee te vervoeren. Hierdoor werk ik dus soms ook 's nachts en de eerste keer dat ik moest werken op het moment dat er geen enkele trein meer rijdt, was het best even wennen. Normaal lopen er natuurlijk honderden mensen door het station en tussen 2 en 5 's nachts is het station helemaal uitgestorven. De omroep is uit, de winkels allemaal dicht, de lampen zijn gedimd en er loopt helemaal niemand. Het voelde heel erg spookachtig, alsof ik een film over een Apocalyps was beland.

Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en vind ik die rust stiekem wel heel erg prettig. Ik werk dan ook het allerliefst in de nachtelijke uurtjes. Op die manier houd ik overdag ook nog tijd over voor mijn paardje, en natuurlijk MH


Foto's uit eigen archief © chasinghoran

Foto thumbnail: eigen archief © chasinghoran

Geplaatst op 23-07-2024 19:53:20

chasinghoran zegt:


chasinghoran
Quote StickyToffee
Wat leuk! Ik rijd zelf de metro en heb af en toe een kleine twijfel om naar de trein over te stappen

Tja, hierop kan ik natuurlijk maar 1 ding zeggen: Doen!
Ik heb heel veel collega's die bij regionale vervoerders hebben gewerkt en die zeggen stuk voor stuk dat ze hun 'rondjes om de kerk' totaal niet missen

Quote Flareon.
Super interessante blog!
Zelf leek dit me niet echt een leuk beroep ofzo (vooroordelen enzo), maar hoe je t zo beschrijft ziet t dr wel gaaf uit!

Net als alle andere beroepen kleven er ook echt wel nadelen aan (zoals de onregelmatigheid, ik moet elke avond m'n wekker weer op een andere tijd zetten en ben niet alle feestdagen en/of weekenden vrij), maar die vind ik totaal niet opwegen tegen de voordelen. Sinds ik de overstap heb gemaakt, heb ik ook echt nog geen enkele seconde spijt of twijfels gehad.

Quote JoeyTribbiani
wat super leuke en mooie foto's en wat een leuk verhaal
om eerlijk te zijn heb ik recent nog gedacht om treinmachinist te worden 

Oehh, zoals ik ook hierboven al zei: Doen! Maar, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, hahaha

Geplaatst op 23-07-2024 20:01:55

-Malenia zegt:


-Malenia
ik zit momenteel in de trein. en die machinist was optijd zeg! maar gezien het feit dat de trein nu nogsteeds stilstaat was mijn sprintactie een beetje onnodig 

Geplaatst op 24-07-2024 04:20:25

Imperius zegt:


Imperius
Quote Rivendell
ik zit momenteel in de trein. en die machinist was optijd zeg! maar gezien het feit dat de trein nu nogsteeds stilstaat was mijn sprintactie een beetje onnodig 
🠦 Ga naar de oorspronkelijke reactie.

Dat is waarschijnlijk niet zozeer de schuld van de machinist, maar van de verkeersleiding. Een machinist rijdt namelijk op seinbeeld, vergelijkbaar met een stoplicht in de auto. De verkeersleiding bedient echter voor een groot deel de seinen (en tegelijkertijd ook niet, maar dan wordt het een vrij uitgebreid verhaal xd ). Als een machinist geen groen seinbeeld krijgt vanuit de verkeersleiding, rijdt hij of met aangepaste snelheid, of staat hij stil. Dat is echter zelden zonder reden, dus dan zal er waarschijnlijk iets zijn geweest als in een wissel niet vrij, trein die moet passeren, gereserveerde rijbaan, etc.

Geplaatst op 24-07-2024 11:29:06

-Malenia zegt:


-Malenia
Quote Djangolovertje
Quote Rivendell
ik zit momenteel in de trein. en die machinist was optijd zeg! maar gezien het feit dat de trein nu nogsteeds stilstaat was mijn sprintactie een beetje onnodig 
🠦 Ga naar de oorspronkelijke reactie.

Dat is waarschijnlijk niet zozeer de schuld van de machinist, maar van de verkeersleiding. Een machinist rijdt namelijk op seinbeeld, vergelijkbaar met een stoplicht in de auto. De verkeersleiding bedient echter voor een groot deel de seinen (en tegelijkertijd ook niet, maar dan wordt het een vrij uitgebreid verhaal xd ). Als een machinist geen groen seinbeeld krijgt vanuit de verkeersleiding, rijdt hij of met aangepaste snelheid, of staat hij stil. Dat is echter zelden zonder reden, dus dan zal er waarschijnlijk iets zijn geweest als in een wissel niet vrij, trein die moet passeren, gereserveerde rijbaan, etc.
🠦 Ga naar de oorspronkelijke reactie.

ah, dat wist ik niet! 

maargoed, ik had nogsteeds stress omdat ik dacht dat ik de trein zou missen xd

Geplaatst op 24-07-2024 12:17:24

chasinghoran zegt:


chasinghoran
Quote Djangolovertje
Quote Rivendell
ik zit momenteel in de trein. en die machinist was optijd zeg! maar gezien het feit dat de trein nu nogsteeds stilstaat was mijn sprintactie een beetje onnodig 
🠦 Ga naar de oorspronkelijke reactie.

Dat is waarschijnlijk niet zozeer de schuld van de machinist, maar van de verkeersleiding. Een machinist rijdt namelijk op seinbeeld, vergelijkbaar met een stoplicht in de auto. De verkeersleiding bedient echter voor een groot deel de seinen (en tegelijkertijd ook niet, maar dan wordt het een vrij uitgebreid verhaal xd ). Als een machinist geen groen seinbeeld krijgt vanuit de verkeersleiding, rijdt hij of met aangepaste snelheid, of staat hij stil. Dat is echter zelden zonder reden, dus dan zal er waarschijnlijk iets zijn geweest als in een wissel niet vrij, trein die moet passeren, gereserveerde rijbaan, etc.
🠦 Ga naar de oorspronkelijke reactie.

Sterker nog:
Wij kúnnen niet eens zomaar door een rood sein rijden. Het beveiligingssysteem van de trein grijpt dan in en gooit de noodrem erop. Datzelfde hebben we met de maximale snelheid, het beveiligingssysteem staat hoger dan die maximumsnelheid niet toe. Hij geeft (normaliter) zo'n 5 seconden tijd om de rem te bedienen voordat het systeem ingrijpt en een noodremming inzet. Dat maakt vertraging wegrijden wel tot een uitdaging, maar als ik heel eerlijk ben, is dat stiekem veel leuker dan wanneer je gewoon op tijd rijdt

Geplaatst op 24-07-2024 21:43:55

Nightsky zegt:


Nightsky
Zo ontzettend interessant om hier meer over te lezen! Vind het echt onwijs leuk & interessant zo'n kijkje :3

Geplaatst op 25-07-2024 11:00:25

VeraVL zegt:


VeraVL
Super leuk en boeiend om hier eens over te lezen! Nooit gedacht dat het beroep zoveel charme had! 

Geplaatst op 26-07-2024 09:21:52

Lovesong zegt:


Lovesong
Heel tof om te lezen!
mijn vriend is nu buschauffeur maar wilt eigenlijk veel liever ooit treinmachinist worden, ik ga hem deze blog straks ook maar even laten lezen!

Geplaatst op 26-07-2024 10:10:26

Avalanche zegt:


Avalanche
Quote Sappy
Heel tof om te lezen!
mijn vriend is nu buschauffeur maar wilt eigenlijk veel liever ooit treinmachinist worden, ik ga hem deze blog straks ook maar even laten lezen!
🠦 Ga naar de oorspronkelijke reactie.

In België neem ik aan? Je mag hem altijd eens contact met mij laten opnemen als hij de overstap binnenkort echt wil maken  Ik werk zelf voor NMBS, van de goederenbedrijven weet ik zo goed als niets.

Geplaatst op 27-07-2024 14:21:32

--Nova-- zegt:


--Nova--
Wat leuk!!

Reageren

Log in om te kunnen reageren!

Je bekijkt de website van paardengame My Horsez!

Ben jij dol op paarden en kan je er maar geen genoeg van krijgen? Dan ben jij hier helemaal thuis. In dit paardenspel kan je een eigen ranch opbouwen en zoveel paarden fokken als je wilt. Ook als je zin hebt in een wedstrijd, kun je de strijd aangaan met andere paardenliefhebbers in echte paardenwedstrijden. Neem een kijkje op de paardenmarkt waar je paarden kunt kopen en shop in de ruiterwinkel voor de mooiste hoofdstellen, zadels en dekjes voor je paarden. Maak je een account aan, dan krijg je meteen een paard om te verzorgen. Je begint bij het leukste paardenspel van Nederland met een ranch, een stacaravan en drie stallen, maar die kun je uitbouwen tot een prachtige villa met een veelvoud aan stallen. Die stallen kun je vullen met de prachtigste paarden en veulens die je zelf kunt fokken in vele verschillende kleuren met behulp van kleurengenetica. Doorloop verschillende levels en speel zo allerlei nieuwe gebieden en steden vrij. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Op het gezellige forum, het bruisend centrum van het spel, zijn heel veel leden actief. Hier maak je contact met andere paardenliefhebbers, kun je vragen stellen, met elkaar handelen, kletsen en ervaringen uitwisselen.